نگاشته شده توسط: Detour Group | ژوئیه 26, 2007

مراحل راه اندازيي ماهواره از بستن ديش تا…. و طریقه نصب هاتبرد :

بستن ديش:

فكر نميكنم در اين زمينه زياد مشكل داشته باشيد اما چند نكته قابل ذكره….

1- محل اتصال پايه هاي ديش به خود ديش طوري بسته بشه كه با كوتاه و بلند كردن پايه پشت ديش، توي خود ديش خميدگي بوجود نياد و در اين مواقع وقتي كه ديش رو از روبرو نگاه كنيد در محل پيچها و اتصالات ديش به پايه، يه برآمدي تو ديش ديده ميشود كه نبايد اينطوري باشه…

2- طول ميله هاي نگه دارنده ال ان بي رو در ديش 90 و 96 ……شصت سانت بگيريد و بعد از تنظيم ديش اونها رو دقيقتر ميكنيم…….

3- بعد از بستن ديش از محكم بودن ديش اطمينان داشته باش تا در صورت وزش باد از تنظيم خارج نشه……..

4- از فيتور مناسب استفاده كنيد…فيتور نبايد زياد انعطاف پذير باشه….چون در بستن چند ال ان بي بر روي ديش مشكل ايجاد ميكنه و باعث خارج شدن ال ان بي مركزي از محل كانون ميشه…… و نبايد زياد هم خشك باشه… چرا كه باعث شكستي و ترك خوردن به مرور زمان ميشه……

5- بستن ميله ها به فيتورهاي پلاستيكي نبايد به طريقي باشه كه باعث كج شدن و در نهايت شكستگي فيتور بشه….

درست كردن كابل:

در اين مورد هم تنها مواردي كه ميشه اشاره كرد هم اينه كه:

1- حتما از كابل يك تيكه (يك سره و بدون چسب خوردگي) استفاده كنيد…. چون در خيلي از موارد باعث افت سيگنال شديد ميشه…..

2- حتما در محل اتصالات و سرپيچهاي كابل،، اتصالي وجود نداشته باشه….. چون به غير از افت سيگنال، باعث ضربه زدن به رسيور و سويچر و ال ان بي ميشه…..

نصب:

بعد اتصال ديش به رسيور و روشن كردن تي وي و رسيور،، به منوي نصب در رسيور رفته و ماهواره مورد نظر (مثلا هاتبرد) رو انتخاب كرده و براي جهت يابي از فركانس هاي نسبتا قوي استفاده ميكنيم…..

11746–27500–هوريزينتال–4/3

11054–27500–هوريزينتال–6/5

البته فركانسهاي قويتر هم هست اما از اينها استفاده كنيد بهتره…..

در بين تي پي هاي (فركانسها) رسيور جستجو كنيد و يكي از فركانسهاي ذكر شده رو انتخاب كنيد.

ساعت ال ان بي رو در محدوده ساعت ماهواره مورد نظر بذاريد مثلا هاتبرد براي ال ان بي استارست روي ساعت 10 يا 4 ….

براي جهت يابي ديش، نياز به يه مبنا داريم… مثلا ديش همسايه، ديگر جهتها و غيره…. اما ممكنه گاهي اوقات هيچكدوم از اين موارد رو نداشته باشيم….پس قابل اتكاترين مورد،،،، استفاده از جهتهاي اصلي هستش. (غرب، شرق، شمال، جنوب)………. براي هاتبرد پايه سمت راست ديش رو به سمت غرب بذاريد و در اين حالت ديش بر روي صفر درجه يا زير صفر (يعني جهتهاي غربي مثل نايلست) قرار داره…. پس شما بايد ديش رو بسمت جنوب (درجه هاي شرقي) بچرخونيد، كه پس از چرخوندن چند درجه (10 الي 15 سانت) به مدار 13 درجه (هاتبرد) خواهيد رسيد… البته اين چرخوندن بايد آروم آروم باشه…. بدين طريق كه يك سانت ديش رو بچرونيد بعد پايه پشت رو به آرومي كوتاه و بلند كنيد…..اگر سيگنال دريافت نشد…. دوباره يك سانت بچرخونيد و الي آخر….. تا جايي كه سيگنال رو دريافت كنيد…..

تنظيم دقيق ديش:

پس از پيدا كردن جهت و دريافت سيگنال،،،،، حالا نوبت تنظيم دقيق ديشه……. براي اينكار بايد از سيگنالهاي ضعيف استفاده كنيم…. براي هاتبرد:

12558–27500–ورتيكال–4/3

11727–27500–ورتيكال–4/3

پس از انتخاب يكي از اين فركانسها،، شروع به چپ و راست و بالا و پايين كردن ديش بصورت ميليمتري ميكنيم تا جايي كه بهترين درصد سيگنالي رو كه دريافت ميشه رو پيدا كنيد… بعدش ديش رو با هر وسيله اي كه ميدونيد (سيمان، بلوك، چوب، سنگ، كاغذ، قيچي ) سر جاش محكم كنيد…. حواستون باشه ديش تكون نخوره…… بعد از محكم كردن ديش دوباره پايه پشت ديش رو ميليمتري كوتاه و بلند كرده و در بهترين نقطه پيچش رو محكم كنيد…..بعدش با چرخش ميليمتري ال ان بي، ساعت دقيق ال ان بي رو تنظيم ميكنيد تا بهترين سيگنال رو داشته باشيد…..

حالا نوبت بهينه كردن تنظيم ديشه…. بدين طريق كه سه تا پايه نگه دارنده ال ان بي رو بطور ميليمتري كوتاه و بلند كنيد تا ال ان بي در بهترين نقطه كانوني قرار بگيره تا بهترين سيگنال رو داشته باشيد…..بهتره اول پايه بالايي رو كوتاه و بلند كنيد و بعدش دو تا پايه پاييني….

و در پايان نوبت جستجوي كانال در منوي رسيور،،،،، كه نكته مهم در اين مورد، انتخاب گزينه جستجوي نتوورك هستش كه باعث ميشه ليست فركانسهاي اون ماهواره به روز بشه و تموم فركانسهاي جديد هم جستجو بشند…… بعدش تنظيم كانالها به دلخواه …….

در آخر هم بشينيد و لذتشو ببريد…..


پاسخ

  1. سلام. من دو ديش و سه ال ان بي دارم كه دو ال ان بي با قيچي به سمت هاتبرد و عربست بود و ديگري به سمت ماهواره اي كه نميدونم اسمش چيه ولي كانالهاي داخلي ايران رو ميگرفت. حالا كه اسباب كشي كردم بايد دوباره هر سه را تنظيم كنم. ولي راستش از بس هر سال پول تنظيم دادم خسته شدم. هيچي هم از تنظيم ها سر در نمي آورم. يه فايندر هم خريدم ولي نميدونم باهاش چطور كار كنم. ميشه بزرگواري كنيد و همه چيزو از سير تا پياز به زبان ساده كه من هم بفهمم و بطونم اجراش كنم توضيح بفرماييد؟ من انگليسي تدريس ميكنم و ميتونم تو اين زمينه اگه مايل بوديد جبران كنم. باتشكر عليرضا

    • سلام.ماهواره ی نایل ست روی رسیور ما حذف شده.یعنی قبل از اینکه حذف بشه همه کانال هاشو داشتیم بعد داداشم دستکاریش کرد و ماهواره ی نایل ست رو رو رسیور حذف کرد الان اگه بخوام این ماهواره رو روی رسیورمون بیارم باید چیکار کنم.

      • سلام
        میتونی رسیورت رو بازگشت به تنظیمات کارخانه بزنی و دوباره کانالها رو جستجو کنی،یا اینکه کل فرکانس های نایل رو روی یه مسیر ماهواره که استفاده نمیکنی وارد کنی که من راه اول رو بیشتر قبول دارم

      • سلام مینا خانوم روشی رو که جناب حسین خان گفت درست نیست اصلا نیازی به بازگشت به تنظیمات کارخانه نیست/ شما میتونی بری توی قسمت تنظیم ماهواره وروی اسم نایل ست بعد روی اون اوکی میکنی و مراحلی رو که روی لیست هست تک به تک اجرا میکنی در ضمن شما لطف کن و بگو اسم رسیورت چیه تا من راهنمایی دقیقتری رو بکنم این شماره منه اگه دلتون خواست میتونید پیامک بزنین تا راهنمایی کنم 09365538235 حتما فقط پیامک بزنین در غیر اینصورت جوابی دریافت نمیکنید

      • اینو برای ناشناس که نوشته مینا خانم جناب حسین خان اشتباه میکنم و نیازی نیست…. می‌نویسم!
        خیلی کس کشی دیوووووث😂😂😂

    • سلام من برنامهی ری سی ور سوپر مکس رو کجا تهیه کنم چون نیاز به برنامه داره برنامه هاش حذف شده

    • ,سلام لطفا جواب بدید ما چند ماهه ماهوارمون فرکانسش میره تا ۹۹ ولی پانزده شبکه تکراری همش میگیره چه روی هاتبرد چه نیلست و …. کابل رو عوض کردیم و دیش و ال ان بی و ماهواره ولی بازم همین اوضاع تکرار میشه خسته شدیم 😟

  2. چاره اش فقط خرید یک فایندراست

  3. فايندر
    از نظر شکل ظاهري يک مکعب بلاستيکي است با دو فيش يکي ورودي رسيور و دومي خروجي براي ال ان بي و يک عقربه که بر روي صفحه اي مندرج که از 1 تا 10 درجه بندي شده و يک لامپ کوچک براي روشنايي صفحه مندرج در تاريکي و يک ولوم براي تنظيم حساسيت مقدار گيرندگي و بعضي مدلها با بوق است و بعضي ها بدون بوق که اين بوق ممتد هر چه تن صدايش تيزتر شود نشانه گيرندگي بهتر است .

    جهت كار بافايندر بهتر است پس از قرار دادن فايندر ما بين LNB و رسيور

    1 – مشخصات دريافت را در منوهاي دستي(manual) رسيور وارد كنيد.

    2-با چرخاندن پتانسيومتر فايندر عقربه را حدود 5-6 قرار دهيد و ديش را با توجه به نكته اي كه بالا گفتم از جنوب با در نظر گرفتن مقدار زاويه به سمت ماهواره مورد نظر بچرخانيد.

    3-با افزايش مقدار سيگنال عقربه به سمت 10 منحرف ميشود در اين حال با چرخاندن پتانسيومتر عقربه را در رنج 6-5 قرار دهيد.اين عمل را آنقدر تكرار كنيد كه با چرخش به طرفين يا بالا و پايين عقربه بالاتر نرود.در اين حالت ديش شما تنظيم است.

    3- با تغيير طول يكسان ميله هاي نگهدارنده lnb و يا جلو عقب بردن lnb در داخل نگهدارنده(فيتور) ميتوانيد بهترين نقطه كانوني ديش خود را بدست آوريد.

    پس طريقه استفاده از اين وسيله به اين صورت بود که کابلي که از پايين از رسيور به ال ان بي مي آيد را به ورودي رسيور فايندر و خروجي ال ان بي فايندر را با يک کابل 1 متري 2 سر فيش به ال ان بي وصل کنيد و رسيور را روشن کنيد و روي فرکانس مورد نظر تنظيم کنيد تا نمودار فرکانس رسيور بيايد و در اين موقع با ولوم روي فايندر عقربه را روي عدد 5 بگذاريد و طبق روشهاي نصب که در متنهاي قبلي گفتم عمل کنيد تا عقربه بالاي عدد 5 حرکت کند البته عقربه در اکثر موارد که سيگنال هم نگرفته باشد حرکت مي کند ولي زماني که سيگنال واقعي را دريافت ميکند حرکت عقربه فرق ميکند و زماني که اين اتفاق افتاد حساسيت فايندر را با ولوم کم کنيد تا جايي که ديگر عقربه رو به عدد بالاتر حرکت نکند و افت کند که در اين حالت روي بالاترين عدد ديش را محکم مي کنيم و اين کار احتياج به تمرين دارد و در حقيقت اون اتفاقاتي که پايين در رسيور رخ مي دهد فايندر به ما در بالا نشان مي دهد .

    SATELLITE FINDER در چه جاهايي درست جواب نمي دهد :
    1- در مناطقي که در حال حاضر پارازيت دارند و با مشکل روبرو هستند .
    2- در مناطقي که موانع بسيار روبروي ديش است و بخصوص بوجود موانع فلزي بسيار حساس
    3- در فرکانسهاي بسيار ضعيف از اين وسيله استفاده نشود بهتر است .

    بعضي از رسيورها با افزايش ولتاژ لحظه اي در حالتNo or bad signal بطور متناوب عقربه فايندر را به سمت بالا منحرف ميكنند كه اين امر كار را براي مبتديان دشوار خواهد كرد ولي اين انحراف لحظه اي- وقتي كه ديش حدودا مقابل ماهواره قرار گرفت قطع ميشود و از اين امر ميتوان در انتخاب ماهواره هاي نزديك به هم استفاده كرد.

    فايندر باعث كاهش قدرت دريافت رسيور ميشود.قبل از خارج نمود فايندر از مسير، نسبت به تنظيم شدن ديش خود قضاوت نكنيد.

    بهتر است از فركانسها با پولاريزيشن horizontal استفاده كنيد زيرا 18 ولت دقت را بالاتر مي برد.

    موانع فيزيكي مثل ديوار -لوله بخاري-ساختمانهاي مجاور-آنتنهاي تلويزيوني و …. باعث انحراف عقربه به سمت بالا مي شوند.جهت جلوگيري از خطا بهتر است حتي الامكان از اين موانع دوري كنيد.

    از فايندر ميتوان براي تشخيص سلامت lnb استفاده نمود بدين ترتيب كه عقربه را روي 7-8 قرار دهيد و دست خود را مقابل ورودي lnb بگيريد اگر عقربه منحرف نشد lnb معيوب است

    ضمنا اگه كانال رسيور را مثلا روي فركانس هات برد بگذاريد موقع كاربافايندر وموقعي كه داريد ديش راميچرخانيد درطول مسيرچرخش هر ماهوارهاي را كه پيداكند بوق ميزند مثلا اگر هات برد راميخواهيد پيداكنيد درطول مسير جايي كه ترك ست هست به اونجاكه رسيد بوق ميزند ولي فرقش اينست كه اگه هات برد راپيدا كرد بوق متوالي وبدون قطع شدن ولي اگه ماهواره ديگه اي پيداكرد شروع ميكند به بوق متناوب زدن وبهترين حالت عقربه بين 5و6 است .بايد انقدر باهاش كاركنيد كه بطرف شماره 10 برود ووقتي كه رفت دوباره اونو به 5 يا6 برده واينبار هم تلاش كنيد كه عقربه ان بطرف 10 برود .هرچه به 10 نزديكترشد ميتونيد اميدوارباشيد كه دربهترين وضعيت قراردارد

    -:اگر موانع مانند دیوار….جلوی مسیردیش قرارگیرد فایندر سوت مکشد وعقریه نیزحرکت میکند

    -:اگر مانعی نباشدوفایندر سوت کشید…..حتمادیش شمایک ماهواره راپیدا کرده است

    -:اگر ارتفاع دیش درست باشدحتمارسیورشما انتن می دهد وروی مسیرهستید

    xxxherkool@yahoo.com

  4. سلام اگر ميشود راهي براي خريد وسيله فايند ر بگوييد

    • شما برای خرید فایندر در تهران کافی هستش به پشت شهرداری سابق و میدان توپ خانه یا ضلع شمالی میدان امام خمینی مراجعه کنید…

  5. سلام من دو ديش ودو LNB دارم واين دوتارو با يه تبديلي كه يه طرفش سه تا وردي يه طرف ديگش دو تاخروجي داره به وسيله يه كابل به ريسيور وصل كردم.ميشه بهم بگيد داخل ريسيور چه تنظيماتي رو بايستي انجام بدم؟

  6. سلام من ماهواره ای دارم که هرچه آن را به سمت های مختلف می چرخانم درجه قدرت بالا نمیرود و نه پایین می آید حتی وقتی جلویش می ایستم درجه تکان نمی خورد می خواستم از شما خواش کنم جهت و درجه ماهواره ی هادبرد را بگویید

    • تازمانی که دیش ماهواره موردنظرش روپیدانکرده،بنانیست ک وقتی جلوی دیش قرارمیگیریدقدرت کم وزیادبشه.قدرت زمانی بالامیره ک دیش شمامقابل ماهواره مودنظرتون قراربگیره.برای تنظیم دیش درجهت هاتبرد،شماپشت دیش،روی پاهات ک نشستی،بایدته ال ان بی رو تراز بالبه دیش ببینی.اونوق دیش رو بسمت قبله بکاروکم کم بسمت چپ بحرکت دآور.مطمئنآ جواب میگیری
      بیداد

  7. من بلد نیستم ماهواره پروگرام کنم
    لفا یاد بدید

  8. سلام ببخشيد فاصله بين ميله هاي نگهدارنده ال ان بي روي ديش چند سانتي متر است

    • باید طوله میله هابین90یا69درجه باشد

    • دومیله پائین 60 سانت و میله بالایی 61سانت

      • ببخشید چیکار کنیم که شبکه ها تکراری نیاد

  9. سلام
    پروگرام کردن هم آموزش بده
    به من هم سر بزن
    اگه موافق بودی تبادل لینک کنیم

  10. salam doste aziz
    mr 30 az babate in webetoon . webe khob o jalebi darid , omidvaram movafag bashi
    bye

  11. پروگرام کردن هم آموزش بده

  12. Salam Khaste Nabashid . Football Team Osasuna Ro Che Shabakei Pakhsh Mikone? Lotf Konin Agar Dar Mahvareye Digari Joz Hotbird Hastesh Tarigheye Tanzime Dishesh Ro Ham Baram Benevisin .

  13. من دیش گردون دارم که هنگ کرده نمی چرخه، چی کار باید بکنم؟

    • بکش پایین بده بخورن حالشو ببری

      • لابد به تو دادن خوردی که تجربه داری

  14. سلام دوست عزيز من اهل شمال هستم همانطور كه ميدانيد خانه هاي اينجا شيرواني دار هستند من تمام تجهيزات ماهواره دارم ولي عقربه فايندر من از 7 بالا تر نمي رود روبروي ديش تا فاصله 25 متري چيزي نيست ولي از

  15. سلام دوست عزيز من اهل شمال هستم همانطور كه ميدانيد خانه هاي اينجا شيرواني دار هستند من تمام تجهيزات ماهواره دارم ولي عقربه فايندر من از 7 بالا تر نمي رود روبروي ديش تا فاصله 25 متري چيزي نيست ولي از بالا يك متر و از طرفين 50 سانت مانع دارم چطور بايد ماهواره رو تنظيم كنم

  16. az veb khibe shoma kamal tashakor ra daram besiar mofid va amozandeh mer30

  17. سلام خسته نباشید آقا من مسیر هاتبرد رو از طریق جک (گردون) میگرفتم اما متاسفانه چون میخواستم آبدیت کنم زدم پاکش کردم از رسیور حالا مسیر هاتبرد ندارم و جکم هم دیگه به مسیر هاتبرد نمی چرخه چیکار کنم(

  18. سلام
    من میخوام کانال mezzo و کانال فارسی نشنال جئوگرافیک رو هاتبرد بگیرم لطفا راهنمایی کنین راستی نمیدونم چجوری باید فرکانس رو به رسیور بدی

  19. سلام.ماهواره ی نایل ست روی رسیور ما حذف شده.یعنی قبل از اینکه حذف بشه همه کانال هاشو داشتیم بعد داداشم دستکاریش کرد و ماهواره ی نایل ست رو رو رسیور حذف کرد الان اگه بخوام این ماهواره رو روی رسیورمون بیارم باید چیکار کنم.

  20. سلام . باز کردن رمزی که به استرانگ اس آر تی 4610 داده ام و فراموش کرده ام چطور ممکنه ؟ رمزی که به ستینگ برنامه ها می دهند و الان دیگه نمیشه برنامه را مرتب کنم ؟ و تو سایتا هم چیزی پیدا نکردم !

  21. سلام،
    پاور و کوالیتی سیگنال دریافتیم خوبه، اما متاسفانه تصویر ندارم!
    در هاتبرد.
    پارازیتم نیست چون همسایه ها دارن.
    باید چی کار کنم؟
    ممنون

  22. سلام خسته نباشید.من رمز ماهوارمون رو فراموش کردم.میخوام یه کانالی رو پیدا کنم.اما بدون رمزش نمیتونم جستجو کنم.میشه کمکم کنید؟ممنون

    • سلام دوست عزیز عدد 9876 رو وارد کن درست میشه

  23. […] مراحل راه اندازيي ماهواره از بستن ديش تا…. و طریقه نصب .… […]

  24. با ما در تلگرام همراه باشید در کانال

    Reciver2016@
    خرید رسیور به قیمت عمده اما تکی از هر کجای ایران که هستید

  25. سلام ببخشید من یک دیش و دو ال ان بی دارم نمیدونم چی شده کیفیت شما 0 شده

  26. لبدتتبییل

  27. سلام فهیم استم من ریسیور EL-700FTAsuper
    دارم میخام فرکانس دهم باید توی کدام مینو ی ریسیور وارد شم
    وفرکانس جدید بدم لطفا رهنمایی کنید تشکر
    واردهم میکنم پیدا نمی کند

  28. سلام خوبین . ماهواره ما وقتی فوتبال پخش میشه قط میشه چیکارش کنم درست بشه . و اینکه میشه شبکخ ورزش را هم با ماهواره گرفت؟

  29. سلام لطفاً راهنماییم کنین اورژانسیه . دیشب رسیورمو بردم به حالت تنظیمات کارخانه بدون دست زدن به دیش حالا میخوام شبکه های استانی رو بیارم فقط چند کانال غیر مرتبط پیدا میکنه اگه مقادیر را در تنظیمات عرب ست بهم بگین ممنون میشم ایمیلم اینه shadmehrhassani@gmail.com

  30. سلام تورو خدا جواب بدید ما تازه ماهواره خریده بودیم که یه سالی داشتیم همسایه ما 3 طبقه ساخت خونه ما به طبقه است همش قطع شده به نظرتون هاتبرد میشه تنظیم کرد

    • فاصله اون همسایه تا خونه شما چقدره ؟ دیش شما روی پشت بام خونه نصب شده یا توی حیاطه (( برای دیده نشدن و فرار از دست پارازیت )) به این سوالات جواب بده تا بگم

  31. سلام دوست عزیز رسیورو هر چقدر میزنم تنطیم کانال مینویسه auto dis eqc failed بنظرتون چطوری میتونم تنظیمش کنم

  32. سلام. چند روز پیش باران و باد شدیدی اومد و دیکه کانالهای هاتبرد را به کل نمی گیره و یوتلست هم چند تایی را می گرفت روز بعد دیگه اونها را هم نگرفت. ال ان بی جدید خریدم جای هاتبرد گذاشتم گفتم شاید سوخته الان فقط یک فرکانس را گرفت و دیگه هیچ جایی را نمی گیره. علت اینکه از این همه فرکانس فقط یک فرکانس را گرفته چیه؟ لطفا کسی میدونه جواب بده

  33. سلام برای دریافت شبکه های اچ دی فرکانس ۱۱۸۸۰ واستانی ال ان بی نصب کردم بدون مشکل سیگنال راحت قابل دریافته و صاف نشون میده ولی برای دریافت شبکه های فارسی زبان من وتو وجیم ال ان بی دوم برای ماهواره هاتبردباقیچی نصب میکنم ولی تنهااشکالی که هست موقع نصب ال ان بی دوم سیگنال شبکه های اچ دی درماهواره بدرفرکانس ۱۱۸۸۰ضعیف میشه ودیافت نمیشه من این دوال ان بی تازه خریدم این مشکل تنهازمانی اتفاق میفته که بخام نصب کنم به این شکل میشه

  34. درود ماهواره بدر یا همون عربست برخی کانال هاش قطع شده علت چیست ؟

  35. سلام. این مراحلی ک نوشتید رو انجام دادم قدرت سیگنال بیشتر از 85 و 86 نمیشه کیفیت سیگنا هم ک کلا صفره نمیدونم باید چکار دیگه ای انجام بدم. لطفا راهنماییم کنید.

  36. اخه مرگت میزد اندازه میله پشت یش رو بگین….احکمق

  37. میله پشت دیش چند سانت برای گرفتن هاتبرد باید بالا بیارم

  38. سلام من از افغانستان هستم میشه بگین چی جوری میشه به جهت اروپا دیشم رو تنظیم کنم اگر بلدید میشه کمک کنید میخام فرکانس اش روهم برام بدین و میشه بگین فریکانسش روتو کدوم ماهواره بزنم

  39. Hi! By reading this message then you just proved that advertising through contact forms works! We can send your advertisement to people via their feedback form on their website. The best part of this type of advertising is that messages sent through contact forms are automatically whitelisted. This dramatically improves the probability that your message will be read. No PPC costs! Pay a one time fee and reach millions of people. To get more info send a message to: lily5854gre@gmail.com

  40. توی ریسیور من یاه ست 52.5 درجه نیست ولی اکسپرس 53 درجه هست که سیگنالی دریافت نمیکنه…چکار باید کرد؟


بیان دیدگاه

دسته‌بندی